torbiel czekoladowa (endometrialna?)

Czy u wszystkich są one podobne? Czy istnieje jakiś jeden wspólny objaw? Jakie Ty masz objawy? Czy już jesteś zdiagnozowana?
n83
Stały bywalec
Posty: 72
Rejestracja: poniedziałek, 11 października 2010, 18:57

torbiel czekoladowa (endometrialna?)

Postautor: n83 » piątek, 15 października 2010, 15:56

Kilka miesięcy wcześniej wykryto u mnie 3 torbiele czekoladowe wielkości 2 cm na prawym jajniku.Torbiele po leczeniu tabletkami antykoncepcyjnymi znikły, nie były już widoczne na ostatnim USG, chociaż ciągle pobolewa mnie prawa strona w dole brzucha. Lekarz kiedyś wspominał o laparoskopii gdyby leki nie zadziałały, ale zadziałały i nic już o niej nie mówił.

Powiedzcie mi czy czekoladowe torbiele zawsze wskazują na endometriozę?

Awatar użytkownika
gosiak76
Moderator
Moderator
Posty: 7373
Rejestracja: sobota, 22 maja 2010, 10:37

Re: torbiel czekoladowa (endometrialna?)

Postautor: gosiak76 » sobota, 16 października 2010, 02:04

z tego co wiem to te torbiele nazywane sa torbielami endometrialnymi - czyli sama nazwa wskazuje ze te torbiele sa przyczyna powstania endometriozy.

Torbiele endometrialne są jednym z objawów choroby zwanej endometriozą. Na skutek przemieszczenia i wszczepienia się fragmentów błony śluzowej macicy (endometrium) w tkankę jajnikową dochodzi do powstawania różnej wielkości torbieli, wypełnionych gęstą, ciągnącą wydzieliną o zabarwieniu brunatnym lub czarnym, przez co często nazywane są torbielami „czekoladowymi”. W trakcie cyklu miesiączkowego wszczepione endometrium podlega takim samym zmianom hormonalnym jak w macicy. Podczas menstruacji zaczyna się ono złuszczać i krwawić. W związku z tym, że krew nie ma odpowiedniego odpływu i gromadzi się tworząc skrzepy, dochodzi do powstawania torbieli wypełnionych krwią miesiączkową. Torbiele endometrialne często współistnieją z niepłodnością i przeważnie diagnozowane są dopiero podczas rutynowych badań diagnostycznych wykonywanych w celu ustalenia przyczyny trudności z zajściem w ciążę. Mogą one być także przyczyną przewlekłego bólu w miednicy mniejszej, będącego pierwszym i czasami jedynym objawem istnienia torbieli. Nie leczone mogą znacznie się powiększyć, a także może dojść do pęknięcia torebki torbieli i rozlania się jej treści do jamy brzusznej, co grozi infekcją, krwotokiem wewnętrznym, a nawet śmiercią. Po pęknięciu może dojść do wszczepienia się endometrium do innych narządów wewnętrznych i rozprzestrzenienia się choroby. Często, szczególnie we wczesnym stadium rozwoju, torbielom nie towarzyszą żadne objawy, lecz czasem mogą pojawiać się dolegliwości typowe dla endometriozy takie jak bolesne, obfite, przedłużające się miesiączki, bolesne stosunki płciowe, ból podczas oddawania moczu i stolca i inne.

zrodlo: http://www.fozik.pl/poradnik/torbiele-e ... adowe/3275
Zycie jest tajemnica - stawiajac kolejny krok nigdy nie wiesz co odkryjesz

vwd
Moderator
Moderator
Posty: 4069
Rejestracja: piątek, 23 października 2009, 14:24

Re: torbiel czekoladowa (endometrialna?)

Postautor: vwd » sobota, 16 października 2010, 09:31

Czesc n83 :) Witaj na forum :D
b.interesujace pyt. Kiedys tez sie nad tym zastanawialam. Dzis wiem, ze
"torbiel czekoladowa" jest to inaczej"torbiel endometrialna" - to dokladnie to samo!!! Okreslenie torbiel czekoladowa wzielo sie stad, iz torbiele wypelnia stara krew, kt. ma kolor brazowy - podobnie jak czekolada ;) Gdy oglada sie dokladnie torbiele endometrialne widac w nich czesto oprocz brazowych wszczepienia czerwone, kt. sa nowe, ale one po pewnym czasie tez brunatnieja.
Zdiagnozowana torbiel czekoladowa/endometrialna oznacza endometrioze, niestety, ale diagnoza zawsze oznacza laparoskopie lub otwarcie brzucha. Obraz USG daje przypuszczenie, ale potrzebne sa zawsze wycinki do bad. hist.-pat.

n83
Stały bywalec
Posty: 72
Rejestracja: poniedziałek, 11 października 2010, 18:57

Re: torbiel czekoladowa (endometrialna?)

Postautor: n83 » sobota, 16 października 2010, 19:42

Dzięki za odpowiedzi:).

Zastanawiało mnie to bo miałam taki opis USG ginekologicznego: "hypoechogeniczne przestrzenie endometrialne? kilkukomorowe" z którego wynika, że lekarz podejrzewał endometriozę. A laparoskopie pewnie bym miała gdyby cysty po lekach nie znikły ale na szczęście znikły. Stosowałam "Syndi-35" przez 3 miesiące i nadal je zażywam. Mimo to nadal mam bóle w dole brzucha, i hm...zastanawiam się czy tej endometriozy nie mam gdzieś indziej jeszcze umiejscowionej oprócz tych cyst na jajnikach.

Awatar użytkownika
gosiak76
Moderator
Moderator
Posty: 7373
Rejestracja: sobota, 22 maja 2010, 10:37

Re: torbiel czekoladowa (endometrialna?)

Postautor: gosiak76 » sobota, 16 października 2010, 20:32

witaj n83,

trudno jest dac jednoznaczna odpowiedz czy nie sa one umiejscowione jeszcze w innych miejscach - zlota regula w takim przypadku jest przeprowadzenie operacji laparoskopowej zeby miec lepszy wglad do wnetrza organizmu i ocenic jak to wyglada. Niestety zadne usg do konca nie potwierdzi czy jest to endometrioza.
U mnie ostatnio lekarz wykryl 4 cm torbiel dwukomorowa na lewym jajniku i powiedzial ze mam sie zglosic na bad. kontrolne za 2 miesiace - teraz w ten poniedzialek bede szla na kontrolne usg ale mimo wszystko ze bole utrzymuja sie u mnie juz rok czasu to lekarz dal mi skierowanie do szpitala na laparoskopie.
Mysle ze warto udac sie do lekarza i porozmawiac z nim na temat dotyczacy Twoich dolegliwoci.
Mam nadzieje ze uzyskasz odpowiedzi od lekarza a moze podejmie decyzje o przeprowadzeniu laparoskopii w Twoim przypadku - wiem ze leki antykoncepcyjne nie zawsze daja oczekiwane skutki a ja biora tabletki antykoncepcyjne rowniez mialam silne objawy bolowe kilka dni przed @ ktore sie nasilaly bardzo w tym okresie i trwaly przez caly okres @ a takze w innych dniach cyklu odczuwam bole, co powoduje ze nie jestem aktywan fizycznie jak kiedys gdyz to mnie bardzo oslabia i powoduje ze wole wypoczac niz spotkac sie ze znajomymi (to wlasnie odbija sie na moim zyciu socjalnym).
Zycze powodzenia u lekarza i staraj sie rowniez z lekarzem rozmawiac o swoich dolegliwosciach - to on wspolnie z Toba powinien podjac dalsza decyzje o Twoim leczeniu - jezeli nie widzisz skutkow leczenia to postaraj sie znalezc specjaliste w dziedzinie endometriozy ktory bedzie wiedzial jak Cie dalej poprowadzic.
Zycie jest tajemnica - stawiajac kolejny krok nigdy nie wiesz co odkryjesz

vwd
Moderator
Moderator
Posty: 4069
Rejestracja: piątek, 23 października 2009, 14:24

Re: torbiel czekoladowa (endometrialna?)

Postautor: vwd » niedziela, 17 października 2010, 16:49

dzieki Gosi :) tutaj mozemy obejrzec przykladowa torbiel czekoladowa:
viewtopic.php?f=37&t=518
Aby byc pewnym najlepiej wykonac bad. USG ponownie w innym czasie, na innym sprzecie, przez innego specjaliste i porownac wyniki ;) Torbiele niestety czesto na skutek lekow tylko maleja, a po ich odstawieniu znow wracaja jak bumerangi :( Czasem sa tak umiejscowione, ze ich na USG nie widac, a dokuczaja.
n83, kiedy Cie najmocniej boli? Jaki to jest bol?

n83
Stały bywalec
Posty: 72
Rejestracja: poniedziałek, 11 października 2010, 18:57

Re: torbiel czekoladowa (endometrialna?)

Postautor: n83 » poniedziałek, 18 października 2010, 15:44

Dzięki dziewczyny:)
Ból jest najczęściej po prawej stronie, kłujący, czasem trwa chwilę, czasem pobolewa kilka razy w ciągu dnia, lub jest stały przez cały dzień - jego nasilenie jest od słabego do średniego. Mam też bóle skurczowe w dole brzucha, rzadziej ból po lewej stronie. Te bóle występują niezależnie od dnia cyklu np. w ostatnim cyklu odczuwałam jajnik? prawy praktycznie codziennie przez cały cykl, miesiączkę miałam dłuższą niż zwykle, zaczęło się małym plamieniem, kilka dni krwawienia, potem codziennie plamienie nasilające się a potem znów krwawienie kilkanaście dni - w sumie razem ponad 30 dni. Ale to zdarzyło się jednorazowo. Teraz biorę leki uszczelniające naczynia krwionośne od gina i jest spokój na razie z @:).
Kiedyś zwykle brzuch bolał mnie tylko przed okresem i w trakcie, teraz to się zmieniło.
Lekarz podejrzewa u mnie także IBS (jelito drażliwe) i w tym kierunku jestem diagnozowana (termin badań mam na styczeń).
Niedawno przeczytałam że endometrioza ma podobne objawy co IBS i ciężko odróżnić stuprocentowo jedno od drugiego.
Jak będę na kolejnej wizycie u gina to zobaczymy co kolejne usg pokaże ale to też dopiero za kilka miesięcy...

Awatar użytkownika
gosiak76
Moderator
Moderator
Posty: 7373
Rejestracja: sobota, 22 maja 2010, 10:37

Re: torbiel czekoladowa (endometrialna?)

Postautor: gosiak76 » poniedziałek, 18 października 2010, 19:44

Z tego co wiem to czesto wlasnie IBS z endo sa mylone ale dzieki wykluczeniu IBS w Twojej sytuacji Twoj lekarz bedzie mogl sie skupic na endo i wtedy bedzie wiedzial ze to prawdopodobnie endo powoduje wszystkie Twoje dolegliwosci a nie IBS.
A co do bolow - mam czesciowo podobne objawy do Twoich z tym, ze ja mam bole z roznym nasileniem a nawet czesto mocne nasilajace si szczegolnie w czasie @, wtedy tez mam mdlosci a czasem wymioty, zatwardzenia lub biegunki i to trwa przez cala @, jestem silnie oslabiona i czuje to gdyz mam obnizona temp. ciala, jak rowniez szybko sie mecze. nie moge zaplanowac wielu rzeczy bo nie wiem kiedy bol sie da we znaki gdyz mam tez w roznych dniach cyklu i najczesciej doskwiera w prawej czesci w okolicy jajnika i dolnej czesci brzucha - czasem izoluje sie od znajomych kiedy zle sie czuje i nie jestem towarzyska, jakakolwiek aktywnosc powoduje nasilenie bolu nie mowiac o noszeniu zakupach i dluzszym chodzeniu - wtedy jestem totalnie wylaczona.
Czekam teraz tylko do terminu laparoskopii zeby wszystko sie wyjasnilo.
Zycie jest tajemnica - stawiajac kolejny krok nigdy nie wiesz co odkryjesz

vwd
Moderator
Moderator
Posty: 4069
Rejestracja: piątek, 23 października 2009, 14:24

Re: torbiel czekoladowa (endometrialna?)

Postautor: vwd » poniedziałek, 18 października 2010, 19:53

jelito drazliwe wystepuje czesto obok endo i jedno z drugim sie laczy :(
Wyobrazam sobie Twoje bole, bo do niedawna mialam b.podobne... Poszperaj jeszcze na naszym forum, poczytaj o p.bolowych jakie stosujemy. Przykro mi, ze musisz przez to przechodzic, ale z tego co piszesz widze, ze jestes b.dzielna :) i i ze dasz rade!!!! kazda z nas musi znalezc konkretny sposob na swoje endo! Ale pamietaj, nie jestes sama! My zawsze uwaznie sluchamy i na pewno bedziemy trzymac za Ciebie kciuki!

domowniczka
Ekspert
Posty: 1507
Rejestracja: wtorek, 30 marca 2010, 10:05

Re: torbiel czekoladowa (endometrialna?)

Postautor: domowniczka » piątek, 22 października 2010, 15:28

torbiele znikły po tabletkach antykoncepcyjnych? Mnie zniknąć nie chcą :( Lekarz powiedział mi, że one nie znikną same, że po interwencji chirurga należy jeszcze stosować terapię farmakologiczną, gdyż nigdy nie jest się w 100% pewnym, że usunięto całościowo wszystkie ogniska endo. A jakie brałaś pigułki?

n83
Stały bywalec
Posty: 72
Rejestracja: poniedziałek, 11 października 2010, 18:57

Re: torbiel czekoladowa (endometrialna?)

Postautor: n83 » piątek, 22 października 2010, 16:17

n83 pisze:Stosowałam "Syndi-35" przez 3 miesiące i nadal je zażywam.

Ile lekarzy tyle opinii, a prawdą jest to że każdy przypadek jest inny. Jeśli cysty są małe i nie są jeszcze dużym zagrożeniem to zazwyczaj zaczyna się próbę leczenie od zażywania leków hormonalnych. Moje były dosyć małe mimo że było ich kilka: 3 wielkości 2 cm na prawym jajniku. Na ostatnim usg nie były widoczne.

vwd
Moderator
Moderator
Posty: 4069
Rejestracja: piątek, 23 października 2009, 14:24

Re: torbiel czekoladowa (endometrialna?)

Postautor: vwd » piątek, 22 października 2010, 18:34

Przed chwila napisalam dla Ksenii w innym watku: "W torbiel czekoladowa wbijaja sie czastki cofajacej sie, swiezej krwi, a po pewnym czasie, czasem po kilku latach (u mnie torbiel, kt. ostatnio wycinali mam udokumentowana na USG od 2002 r. wiec hodowalam ja 8 lat) torbiel jest brazowa i tak duza, ze uciska wew. narzady. Kiedy lekarz oglada ja laparoskopowo (albo po otwarciu brzucha)moze powiedziec czy jest to torbiel stara czy czynna i czy widac na niej wczepienia swiezej krwi. Moj lekarz b.mnie namawial w ostatnim czasie do usuniecia tej torbieli, choc miala zaledwie ok 3x4 cm, bo jak stwierdzil: po co nosic w sobie te bombe zegarowa, ona zatruwa caly organizm, a ponadto pomimo, ze w literaturze nic nie ma na ten temat i torbiele endometrialne nie sa nowotworowe, co zrobimy jak ona sie w koncu zezlosci? ;) Dodatkowo powiedzial, ze jak peknie samoistnie to bedziemy miec duzy klopot, bo zabrudzi wszystko i endo rozleje sie na inne narzady wewn., a wowczas trzeba bedzie wyciac duzo wiecej niz obecnie. I mnie przekonal :) choc wiem, ze u niektorych dziewczyn torbiele pekaja samoistnie i jakby sie wchlaniaja, i znikaja bez interwencji chirurga...

n83
Stały bywalec
Posty: 72
Rejestracja: poniedziałek, 11 października 2010, 18:57

Re: torbiel czekoladowa (endometrialna?)

Postautor: n83 » piątek, 22 października 2010, 19:32

Być może u mnie zostały wykryte jeszcze w tej początkowej fazie i dlatego póki co podziałały leki. Na usg były niewidoczne choć brzuch po prawej stronie wciąż mnie bolał. Przez pół roku miałam skąpe miesiączki, bóle głowy, nadpotliwość, hirsutyzm i ogólnie źle się czułam, ciągle byłam zmęczona. Lek. wysłał mnie też do endokrynologa, gdzie w badaniach wyszły zaburzenia hormonalne: podwyższony DHEA-S i dość wysoki testosteron choć jeszcze był w granicach normy.

domowniczka
Ekspert
Posty: 1507
Rejestracja: wtorek, 30 marca 2010, 10:05

Re: torbiel czekoladowa (endometrialna?)

Postautor: domowniczka » środa, 27 października 2010, 10:21

n83, na pewno musisz byc pod kontrola lekarska! zycze Ci dobrego samopoczucia :) Dbaj o siebie ;) I oby torbiele sie juz nie pojawily!!!!!

n83
Stały bywalec
Posty: 72
Rejestracja: poniedziałek, 11 października 2010, 18:57

Re: torbiel czekoladowa (endometrialna?)

Postautor: n83 » środa, 27 października 2010, 14:03

Dziękuję za ciepłe słowa,.
co parę miesięcy będę chodzić na kontrolne usg, żeby sprawdzać czy nic się nie dzieje złego.


Wróć do „Jakie objawy mogą sugerować endometriozę?”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość